Llegir: Les solucions europees a la desinformació i el seu risc d’impacte en els drets fonamentals

Raquel Seijas

Universidad de Málaga, ES
About Raquel

Raquel Seijas es doctora en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid y máster en Derechos Humanos y Democracia por la UOC.

Profesora del Departamento de Periodismo de la Universidad de Málaga. Paralelamente a la actividad académica ha desarrollado actividad laboral en Fundación Secretariado Gitano y ha coordinado proyectos de IAP con CIMAS.  Entre sus líneas de investigación activas se encuentran: minorías, desinformación y medios de comunicación, análisis del discurso, migraciones y derechos humanos.

En una recerca anterior plantejava alguns dels nous reptes als quals s’enfrontava la Unió Europea (UE) en l’elaboració de les polítiques de comunicació a causa de l’expansió de la desinformació. La UE, alarmada per la difusió massiva de notícies falses durant les eleccions presidencials de 2016 a EUA o sobre el Brexit al Regne Unit, va començar a treballar per a detenir aquest fenomen a Europa. El primer pas va ser reconèixer la magnitud del problema. Per a poder afrontar-ho, el Parlament Europeu va adoptar el juny de 2017 una resolució en què insta la Comissió Europea a analitzar el marc jurídic existent en la lluita contra la desinformació, i també es va valorar la possibilitat d’intervenir a nivell legislatiu per a detenir aquest fenomen. Lluitar contra la desinformació és una carrera de fons que difícilment va a la velocitat dels avenços tecnològics i de consum de notícies, però és fonamental mantenir la legalitat en les accions per a frenar-la, perquè es pot convertir en una justificació per a limitar la llibertat d’expressió o la privadesa, posant en perill drets humans fonamentals.

How to Cite: Seijas, R., 2020. Les solucions europees a la desinformació i el seu risc d’impacte en els drets fonamentals. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, (31), p.None. DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i31.3205
Publicat a 01 Apr 2020.