Llegir: L’auge del blockchain i les seves possibilitats reals d’aplicació en els registres de les Ad...

Marina Vega Maza

Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), ES
About Marina
Marina Vega es ingeniera de telecomunicación (2007), diplomada en Estudios Avanzados en el Doctorado de Ciencias y Tecnologías de la Información (2009) por la Universidad de Valladolid y máster en Dirección Pública, Políticas Públicas y Tributación, especialidad en Dirección Pública, por la UNED (2016).
Forma parte del Cuerpo Superior de Sistemas y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de la Administración General del Estado desde el año 2011, obteniendo el número uno de su promoción, y en la actualidad desempeña su actividad profesional como jefa de área de administración electrónica en el Ministerio de Energía, Turismo y Agenda Digital. Colabora como docente con instituciones como
el Instituto Nacional de Administración Pública, desde el año 2014, y se encuentra elaborando su tesis doctoral en el ámbito de las nuevas tecnologías aplicadas a la Administración pública en la UNED.

La tecnologia blockchain (distributed ledger technology, DLT) dota els objectes d’una identitat digital permanent en el temps al marge de la seva naturalesa, i ha irromput amb força en diversos camps junt amb les criptomonedes. Més enllà de l’auge en l’àmbit financer, la seva aplicació en l’Administració pública es preveu àmplia i rupturista, especialment en el registre de diversos tipus d’actius, i la Unió Europea es configura com un dels seus impulsors principals. No obstant això, aquesta tecnologia està encara en un estat embrionari i la literatura actual tendeix a exaltar-ne els possibles beneficis sense analitzar-ne de manera sistemàtica la implementació o limitacions. Així mateix, costa trobar exemples de projectes consolidats en l’àmbit governamental, sobretot a causa de la reforma normativa que n’ha de precedir l’adopció plena. Aquest article aborda aquesta deficiència i recull un compendi de casos reals de registres d’identitats i de la propietat sobre tecnologia blockchain, de tall europeu i internacional (en països com Estònia, Suècia o Estats Units). A partir d’aquesta anàlisi, i aplicant una doble classificació funcional i tècnica, n’examina els diferents esquemes de funcionament i n’extreu les principals implicacions i reptes en el marc legal vigent. Recorre a una perspectiva tecnicojurídica i presta  atenció especial a aspectes  com els contractes intel·ligents (smart contracts).

How to Cite: Vega Maza, M., 2019. L’auge del blockchain i les seves possibilitats reals d’aplicació en els registres de les Administracions públiques. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, (28), pp.109–126. DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i28.3154
Publicat a 17 Feb 2019.