Llegir: El geobloqueig en el mercat: conseqüències i prediccions

El geobloqueig en el mercat: conseqüències i prediccions

Berta Esteve Beltran

Abogada especializada en Derecho de entretenimiento, nuevas tecnologías y protección de datos Doctoranda ESADE – Universitat Ramon Llull, ES
About Berta

Doctoranda en ESADE Business and Law School – Universitat Ramon Llull; actualmente desarrolla una tesis en economía colaborativa. Graduada en Derecho per la Universitat de Girona (UdG), estuvo un año estudiando un máster de especialización en Derecho de Entretenimiento y Propiedad Intelectual en Los Ángeles, California, y ha cursado el máster de Acceso a la Profesión de Abogado en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Más recientemente, estuvo trabajando en el departamento de media, telecomunicaciones y protección de datos de un despacho de abogados de Barcelona.

El geobloqueig (bloqueig geogràfic o geoblocking) és la pràctica comercial, molt estesa en el sector del comerç electrònic, que permet a les empreses bloquejar els seus serveis o productes en funció de la localització geogràfica dels clients que els consumeixen. Està present sobretot en els continguts i productes digitals.
Amb les eines posades a disposició per mitjà del geobloqueig, les empreses han pogut explotar les diferències de preu entre un país i un altre, i obligar així el consumidor a comprar sempre al seu país d’origen, fins i tot si és més car o si aquest fet implica algun tipus de desavantatge o perjudici per al mateix consumidor. A més, per a les plataformes de difusió de continguts com Netflix, iTunes o Spotify, fer negocis amb territoris individuals els resulta més senzill que fer-ho de manera global. Compartimentalitzar el negoci acaba comportant un benefici que permet també estalviar esforços a l’hora d’aconseguir llicències per a usar els continguts que pretenen posar a disposició dels clients.
Hi ha un important corrent en alça a la Unió Europea manifestament contrari a la pràctica del geobloqueig que considera que les empreses que utilitzen aquest sistema incorren en una pràctica il·legal i contrària al dret de la competència europeu. Associacions de consumidors, experts i entitats diverses han titllat la pràctica del geobloqueig de discriminatòria i han advocat per suprimir-la, però tot i els notoris esforços de les institucions europees per a construir un marc legal que apropi els consumidors dels diferents països de la UE per a compartir un únic mercat digital, sembla que Europa gairebé no s’ha mogut del punt de partida
How to Cite: Esteve Beltran, B., 2019. El geobloqueig en el mercat: conseqüències i prediccions. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, (28), pp.98–108. DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i28.3152
Publicat a 17 Feb 2019.

• PDF (CA)