Llegir: La gestió de riscos en la constel·lació digital — una perspectiva constitucional (part II)

Ingolf Pernice

Director del Instituto Alexander von Humboldt para Internet y la Sociedad, DE
About Ingolf

Ingolf Pernice fue administrador principal del Servicio Jurídico de la Comisión Europea antes de convertirse en profesor de Derecho Público, Europeo e Internacional en la Universidad Johann Wolfgang Goethe de Frankfurt y, de 1996 a 2015, en la Universidad Humboldt de Berlín. En esta ciudad fundó el Instituto Walter Hallstein de Derecho Constitucional Europeo. Dirigió el programa de investigación junior financiado por la DFG «Multilevel Constitutionalism - European Experiences and Global Perspectives» de 2006 a 2015. Fue profesor visitante en la Universidad Paris II (Panteón-Assas) en 1998. En 2008/2009 fue investigador invitado en el programa LAPA de la Woodrow Wilson School for Public and International Affairs y profesor visitante en la Universidad de Princeton. Actuó como representante del Bundestag alemán en el caso 2 BvE 2/08 y 2 BvR 1010/08 (Tratado de Lisboa). Desde 2013 es codirector del Instituto Alexander von Humboldt para Internet y la Sociedad de la Universidad Humboldt de Berlín. Sus principales áreas de investigación son el derecho constitucional europeo, la privacidad y la protección de datos, el derecho de seguridad cibernética, el gobierno inteligente, así como el constitucionalismo global e Internet.

La revolució digital està creant nous riscos i, alhora, múltiples oportunitats per a la comunicació, el comerç i la participació política. El que Ulrich Beck va descriure com la societat mundial del risc i —des d'una altra perspectiva— el que Jürgen Habermas anomena la «constel·lació postnacional» és un desafiament als nostres conceptes de societat i democràcia. La digitalització està impulsant aquest desenvolupament cap a una nova dimensió que ens permet parlar de la «constel·lació digital». Les relacions socials són més denses a través de les fronteres i els continents; el que passa aquí importa com si passés a la nostra pròpia porta. Sorgeixen nous tipus de riscos com a efecte secundari de l'ús creixent de les tecnologies de la informació, mentre que internet també ofereix —per primera vegada— una infraestructura que fa dels conceptes fins ara poc realistes de democràcia cosmopolita (David Held) una opció real. Això inclou l'establiment d'un marc constitucional per als processos normatius que tracta, entre altres desafiaments mundials, de gestionar de manera coherent i eficaç els riscos cibernètics a nivell nacional, supranacional i mundial. El constitucionalisme a diversos nivells es proposa com un mitjà d'aportar una teoria normativa per conceptualitzar l'estructura constitucional d'un sistema de governança en capes que garanteixi el grau màxim d'autodeterminació de l'individu i, per tant, la legitimitat democràtica de les decisions preses en cada nivell, des del local fins al global. Per tant, la constitució per a una acció democràticament legítima a nivell global no qüestiona la democràcia en altres nivells, sinó que ha de ser complementària, basada en estats que funcionin i dissenyada per tractar temes que estan fora del seu abast, incloent-hi la ciberseguretat.

How to Cite: Pernice, I., 2018. La gestió de riscos en la constel·lació digital — una perspectiva constitucional (part II). IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, (27), pp.79–95. DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i27.3125
Publicat a 17 Sep 2018.

• PDF (EN)