Llegir: Participació directa de la població civil en hostilitats cibernètiques

Participació directa de la població civil en hostilitats cibernètiques

François Delerue

European University Institute (Florence), IT
About François
Doctor investigador de Derecho Internacional

Aquest article estudia l’aplicació d’un concepte ben conegut en el camp del dret internacional humanitari, la participació directa de la població civil en les hostilitats, a la guerra cibernètica.

D’acord amb el principi de distinció, en períodes de conflicte armat cal distingir entre població civil i combatents. La transició de les hostilitats del món real al ciberespai no afecta la definició de combatents ni tampoc la definició negativa de població civil. Tanmateix, més enllà de l’enfocament clàssic del principi de distinció, el caràcter canviant de la guerra també és aplicable a la guerra cibernètica. De fet, la distinció entre camps de batalla i zones civils és cada cop menys clara i un nombre creixent de no combatents participen directament en les hostilitats de manera diversa. Els mitjans cibernètics i el desenvolupament de la guerra cibernètica ofereixen nombroses noves possibilitats als no combatents que volen participar en les hostilitats. Per a la població civil mai no ha estat tan fàcil participar-hi, però la majoria de civils desconeixen les conseqüències de les seves accions.

No fa gaire, dos grups d’experts han publicat sengles documents, parcialment relacionats amb aquest tema, que arriben a conclusions divergents: d’una banda, Interpretive Guidance on the Notion of Direct Participation in Hostilities under International Humanitarian Law, elaborat pel Comitè Internacional de la Creu Roja (ICRC) el 2009, i, de l’altra, Tallinn Manual on the International Law Applicable to Cyber Warfare, redactat a petició del Centre d’Excel·lència de Cooperació en Ciberdefensa de l’OTAN. Atès que aquests documents difereixen pel que fa a la interpretació del tema, part d’aquest article n’analitzarà les divergències.

How to Cite: Delerue, F., (2014). Participació directa de la població civil en hostilitats cibernètiques. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política. (19), pp.3–17. DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i19.2425
Publicat a 01 Nov. 2014.

• PDF (EN)