Llegir: Equilibrant la propietat intel·lectual amb la protecció de dades: el pes oscilant d'un nou dret

Gloria González Fuster

Vrije Universiteit Brussel (VUB), Research Group on Law Science Technology & Society (LSTS), BE
About Gloria

Investigadora de la Universidad Libre de Bruselas (VUB), Grupo de Investigación en Derecho, Ciencia, Tecnología y Sociedad (LSTS)

Les autoritats nacionals que imposen un processament sistemàtic de dades personals a subministradors de serveis d'internet en nom de la protecció de la propietat intel·lectual no troben un equilibri just entre l'interès dels titulars dels drets d'autor a l'hora d'assegurar el seu dret a la propietat intel·lectual amb la protecció de dades personals de les persones afectades per aquest processament. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (UE) ha ratificat dues vegades aquesta idea, en els judicis del 24 de novembre de 2011, en el cas C-70/10, Scarlet Extended SA contra SABAM, i del 16 de febrer de 2011, en el cas C-360/10, SABAM contra Netlog NV. Tanmateix, el postul·lat es basa en una interpretació sense precedents del dret a la protecció de dades personals com a dret fonamental de la UE, i en un enfocament innovador per a equilibrar aquest dret i altres interessos. Aquest article en primer lloc presenta els judicis esmentats. En segon lloc, els ubica en el context de la jurisprudència del Tribunal de Luxemburg de dades personals, posant ènfasi en el poc freqüent reconeixement per part de la institució  de l'existència d'un dret de la UE per a aquesta protecció, que salvaguarda l'article 8 de la Carta dels Drets Fonamentals de la UE, i la seva interpretació canviant de l'objecte de la llei de protecció de dades de la UE. En tercer lloc, l'article descriu la tendència del Tribunal a afirmar la necessitat d'equilibrar els drets fonamentals aplicables al mateix temps que traspassa la responsabilitat de fer-ho. Amb aquest teló de fons, descriu les peculiaritats més sorprenents dels judicis esmentats.

DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i14.1547
How to Cite: González Fuster, G., (2012). Equilibrant la propietat intel·lectual amb la protecció de dades: el pes oscilant d'un nou dret. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política. (14), pp.34–60. DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i14.1547
Altmetric
Publicat a 26 Nov. 2012.