Llegir: L'oblit: El dret a ser diferent… d'un mateix. Una reconsideració del dret a ser oblidat

Monograph

Norberto Nuno Gomes de Andrade

European Commission, Institute for Prospective Technological Studies (IPTS)
About Norberto

Director científico de la Unidad de Sociedad de la Información del Instituto de Estudios Tecnológicos Prospectivos (IPTS) del Centro Común de Investigación de la Comisión Europea

Aquest article proposa una nova conceptualització del dret a ser oblidat, argumenta a favor de la seva construcció teòrica i aplicació concreta emparades en el dret a la identitat. Des d'aquesta perspectiva, l'article pretén llançar una nova llum sobre el dret a ser oblidat per contribuir a una conceptualització i una aplicabilitat  més desenvolupades al mateix temps que n'aclareix l'àmbit d'aplicació.

Basant-se en la distinció entre el dret a la identitat i el dret a la privadesa, l'article presenta els avantatges de relacionar el dret a ser oblidat amb el dret a la identitat. Amb aquesta conceptualització basada en el dret a la identitat, s'afirma que el dret a ser oblidat també s'ha d'aplicar al contingut generat pels usuaris i la informació tractada per a finalitats personals eliminant l'exempció per a activitats domèstiques establerta en la Directiva europea sobre protecció de dades. L'article sosté que el dret a l'oblit, emmarcat com a part del dret a la identitat personal, també ha d'abordar fets públics i informació, oferint una justificació racional i més forta amb la qual aconseguir un equilibri millor i més just amb el dret a la llibertat d'informació amb el qual competeix.

En l'article es comenten els conflictes de drets més rellevants que el dret a ser oblidat haurà d'abordar, és a dir, el conflicte amb la llibertat d'expressió i el conflicte amb la necessitat de preservar la memòria social.

Com a ramificació del dret a la identitat, el dret a ser oblidat es presenta com el dret a ser diferent, no dels altres sinó d'un mateix, és a dir, del que un era abans. El dret a ser oblidat també subratlla el procés de creació d'identitat no solament constructiu, sinó també desconstructiu.

DOI: http://doi.org/10.7238/idp.v0i13.1375
How to Cite: